Lierneux - Door het dal van de Lienne - 13 km

Het vertrekpunt
De kerk van Lierneux. Let op: niet de kapel die bij een monument in het centrum van het plaatsje ligt! Bij de kerk is voldoende parkeergelegenheid.

Dichtst bijgelegen snelweg: A26 - Afslag 49 Malmedy

Het parcours
Vanuit Lierneux volg je de Lienne een tijdje. Via een met boomwortels overwoekerd pad volgen we de beek door een naaldbos. Dit deel vormt een contrast met het volgende stuk: een open en tegen de heuvels aangelegen weide- en akkerlandschap. Dan daal je  weer af naar de Lienne, die je een tijdje volgt. Na het verlaten van het dal van de Lienne heb je nog enkele kilometers bossen en weilanden te gaan.

De wandeling is geschikt voor honden.
De zwaarte
De wandeling is door de afstand en de enkele pittige klimmetjes voor de meer gevorderde wandelaar. Na regenweer zijn sommige delen van het parcours in het bos erg modderig en glad en is uitkijken geboden!
Kaart van de wandelomgeving

Routebeschrijving:

Je gaat voor de kerk met je gezicht naar de kerktoren staan. Van hieruit loop je de hoofdstraat links van de toren in, loopt langs de kerk tot aan een kruispunt met een supermarkt op de hoek. Hier kun je eventueel nog wat proviand inslaan, want verder zul je onderweg geen horecagelegenheid meer tegenkomen.
Op het kruispunt sla je rechts af de Chienrue in. Je volgt nu de rood-witte markering van een GR-wandelweg. De weg gaat over in een pad en ca. 80m hierna neem je het eerste pad schuin naar links. Onderaan gekomen sla je bij het brede pad rechts af. Hierna neem je het eerste pad dat scherp naar links loopt (wel even goed opletten!). Je loopt door tot een verkeersweg en hier ga je rechtsaf. je volgt heel even deze verkeersweg tot je een brug gepasseerd bent. Na de brug neem je direct het pad naar links.
Nadat je ongeveer 700 meter langs de Lienne hebt afgelegd en ondermeer een grote visvijver bent gepasseerd kom je bij een asfaltweg. Hier sla je rechtsaf. Je gaat het eerste weggetje rechts in (de Promenade du Baileu). Voor je hier inslaat kun je nog even naar de rotspartij lopen die even verder langs de geasfalteerde weg ligt. Boven op die rotsformatie is een mooi uitzichtpunt.
We volgen dus de Promenade du Baileu. Let op! Je moet nu een tijdje de geschilderde blauwe PUNTEN volgen en niet de bordjes met de blauwe rechthoekjes! Na een kleine 1300 meter gaat de blauwe punt markering bij een Y-splitsing en elektriciteitsmast rechtsaf, maar jij gaat linksaf. Als je bij een verharde viersprong komt sla je rechtsaf en na ca. 10 meter
steek je de voorrangsweg over en loop je rechtdoor. Als het weggetje onverhard wordt ga je niet naar links maar loop je rechtdoor en volg je weer de GR-tekens.
Zo'n 1300 meter verderop steek je een beekje over en loop je verder stijgend rechtdoor. Het pad buigt bij een weiland naar rechts en komt weer bij de beek. Hierna steek je 2x een klein zijbeekje over. Probeer maar de minst modderige manier te vinden. Nu verwijdert het pad zich geleidelijk van de beek. Op de 2e viersprong die je tegenkomt sla je linksaf. Je gaat nu weer een eindje stijgen. Kijk zo nu en dan eens achterom en geniet van het mooie uitzicht. Je loopt dit pad verder af tot je na een klein stukje bos bij een T-splitsing komt. Hier sla je rechtsaf en loop je verder langs de bosrand. Op een schuine T-splitsing aangekomen, sla je scherp links af (schuin rechts voor je zie je een schuur liggen).
Op het eind van het pad sla je rechtsaf en loop je langs een (afgebrand) gekapt stuk bosterrein naar de verkeersweg. Bij de verkeersweg sla je rechtsaf. Je krijgt nu een fraai panoramisch uitzicht voor je te zien.

Je volgt de verkeersweg een eindje tot je bij de eerste gelegenheid linksaf kunt slaan. Je daalt nu wat en onderaan buigt het pad naar links af. na zo'n 800 meter steek je een beekje over en een kleine 20 meter hierna sla je rechtsaf. Na 300 meter negeer je het brede pad dat rechts naar beneden loopt. Je blijft rechtdoor lopen en krijgt een erg steile afdaling (let op de losliggende stenen!). Je komt beneden op een open plek aan en neemt daar het brede pad rechtdoor. Na ca. 80 meter sla je een pad schuin rechts in. Je gaat nu weer wat stijgen. Dit pad blijf je zo'n 1300 meter volgen. Als je uiteindelijk bij een verharde weg aankomt sla je die naar rechts in. Na ca. 1200 meter kom je dan weer bij het kerkje aan waar je de wandeling bent begonnen.