Door het dal van de Trôs Marets naar Ferme Libert

ca. 19 km

Het vertrekpunt

• De kerk van Hockai.
  • Parkeren kun je in de buurt van de kerk.
    Overnacht je in de Randonneur dan laat je je auto natuurlijk daar op de parkeerplaats staan.
  • Dichtst bijgelegen snelweg: E42 - Afslag 10 Francorchamps.
Het parcours

Over het algemeen loop je over brede halfverharde boswegen, echter In het dal van de Trôs Marets kan het paadje langs het riviertje behoorlijk modderig zijn en moet je een aardige klim nemen.

De zwaarte

Deze wandeling gezien de afstand voor de wat meer geoefende wandelaar.
De wandeling is geschikt voor honden.

Le Randonneur, De B&B in de buurt waar ik graag kom

Le Randonneur
De B&B in de buurt waar ik graag kom.

Langs de valleiwand hoog boven de Trôs Marets.

De Trôs Marets.

Het bankje met afslag richting Ferme de Harse.(8)

Routebeschrijving
    Le Randonneur, De B&B in de buurt waar ik graag kom

Le Randonneur
    De B&B in de buurt waar ik graag kom.

1. Met je rug naar kerkdeur loopt je R.A. naar de brug over de RAVeL(1) (je bent er net overheengereden). Net na de brug sla je R.A.....
  2. ....en neem je het (met een groen liggend ruitje gemarkeerd) paadje dat iets stijgend naast de dieper liggende voormalige spoorbaan loopt (Kan even zoeken zijn door de begroeiing). Je wandelt verder tot je bij de volgende brug over de spoorbaan aankomt. Rechtsafslaand steek je deze over.
  3. Volg het dalende asfaltweggetje tot aan de 'Eeuwfeestbrug' (Pont Centennaire). Via deze brug steek je de Hoëgne over (links zie je beveractie) en vervolg je je weg rechtdoor. Op een grote viersprong (1) sla je R.A..
  4. Je blijft dit pad volgen tot je op een kruising met (rechts) een bruggetje komt. Je slaat hier R.A. en steekt het bruggetje over.
  5. Meteen na het bruggetje sla je L.A..
  6. Je blijft dit pad (dat verderop naar rechts afbuigt) een heel eind volgen tot je uiteindelijk tegen een bosrand aanloopt.(2) Hier ga je L.A. over een vochtig pad.
  7. Tussen perceel 87 en 88 (zie de bordjes op de boom iedere perceelhoek) ga je R.A. naar de restanten van de beukengroep de 'six hêtres'.
  8. Ga rechtdoor langs de groep tot de kruising. Hier sla je L.A..
  9. Op de volgende kruising, met links op de hoek een grote steen, ga je R.A..
  10. Je passeert nu een hochsitz en een beekje. Loop dan het pad op dat tussen boompjes door gaat en aan je linkerhand een veenvlakte. Aan het eind start een knuppelpad (let op de losliggende planken) die voert langs de fundamenten van de 'Cabane du Negus'(3) (zie informatiebord). Passeer een bankje en vervolg je weg over het knuppelpad over het veen Setay. Aan het eind van het pad R.A. lang het beekje de Trôs Marets.
  11. Volg dit pad tot een P-plaats met informatieborden.(4) Steek de weg over een klein pad in dat gemarkeerd is met de rood/witte GR-tekens.
  12. Je volgt dit smalle soms erg modderige pad langs het riviertje tot je bij een zijbeekje aankomt. Dit steek je over en je moet iets omhoog. Je steekt het pad rechtdoor over en wat verderop passeer je een picknickbank (5). Bij een splitsing kies je voor het paadje rechts naar beneden (6) - (het gestippelde stuk op de kaart!!).
  13. Nu volgt een mooi maar lastig stukje. Wil je het iets eenvoudiger dan kies je op dit punt voor het linkerpad en kom je later na een scherpe bocht weer op de route uit. Je steekt via een bruggetje een zijriviertje over en loopt rechtdoor.
    De Trôs Marets

Even voorbij de brug (rechts) ga je links een stevig stijgend rotsachtig pad de helling op.
  14. Boven aangekomen sla je R.A. het pad op dat gemarkeerd is met een geel blokje. (Hier kom je ook uit als je de eenvoudigere variant had gekozen).
  15. Langs de valleiwand hoog boven de Trôs Marets.

Langs de valleiwand hoog boven de Trôs Marets.

16. Je blijft dit pad langs de Trôs Marets net zo lang volgen tot je hem bij een bruggetje kunt oversteken. Hier staat ook een bordje dat de Ferme Libert al aangeeft! (7) Na het bruggetje buigt het pad naar links. Je volgt dit stijgende pad dat later breder wordt. Op een T-splitsing sla je R.A. en blijf je dit brede pad volgen.
  17. Je komt tenslotte uit bij een asfaltweg bij de Ferme Libert! Hier kun je (in het weekend) genieten van een welverdiend drankje of hapje.
  18. Na de rustpauze vervolg je (met je rug naar de Ferme Libert staande) de stevig stijgende asfaltweg naar links. Bij een splitsing met een bankje sla je scherp R.A., richting Ferme de Harse.(8)
  19. Het bankje met afslag richting Ferme de Harse.(8)

Het bankje met afslag richting Ferme de Harse.(8)

20. Waar het asfaltweggetje half verhard wordt sla je L.A. een pad richting Ferme de harse in.
  21. Je steekt via een bruggetje Het riviertje de 'l'eau Rouge' over.(9) Even voorbij het riviertje neem je (een eerst wat onduidelijk) paadje naar rechts.
  22. Je volgt dit paadje dat evenwijdig aan het riviertje (je ziet het riviertje niet echt) loopt. Bij een Y-splitsing kies je voor de rechtertak.
  23. Het pad buigt onder een hoogspanningsleiding af naar links (10) en volgt stijgend de hoogspanningsleiding. Je passeert een stuk verderop een gebouwtje. Je blijft doorlopen tot hoogspanningsmast nr. 150. Hier buigt het pad af naar rechts en duikt het bos in. Op dit stuk kun je links en rechts flinke grote mierenhopen te zien krijgen. Je blijft dit pad alsmaar rechtdoor volgen, net zo lang tot je bij een asfaltweg aankomt. Hier sla je L.A. en loop je richting Hockai.
  24. Je neemt de eerste weg L.A. en gaat wat verderop mee met de bocht naar rechts.
  25. Na 500m ben je weer terug bij het kerkje van Hockai.