Door de dalen van twee 'woeste' riviertjes

ca. 19 km

Het vertrekpunt

• De kerk van Hockai.
  • Parkeren kun je in de buurt van de kerk.
    Overnacht je in de Randonneur dan laat je je auto natuurlijk daar op de parkeerplaats staan.
  • Dichtst bijgelegen snelweg: E42 - Afslag 10 Francorchamps.
Het parcours

Het overgrote deel wandel je over halfverharde paden, door grazige brandgangen en over rotspaadjes. Na regen kan een deel van het parcours behoorlijk modderig zijn.

De zwaarte

Deze wandeling is gezien de afstand en rotsachtige paadjes langs de riviertjes voor de wat meer geoefende wandelaar.
De wandeling is geschikt voor honden.

Le Randonneur, De B&B in de buurt waar ik graag kom

Le Randonneur
De B&B in de buurt waar ik graag kom.

De rivier de Statte

Rochers de Bilisse

De entree tot de vallei van de hoëgne

Een van de vele bruggetjes

Routebeschrijving
    Le Randonneur, De B&B in de buurt waar ik graag kom

Le Randonneur
    De B&B in de buurt waar ik graag kom.

1. Met je rug naar kerkdeur loopt je R.A. naar de brug over de RAVeL(1) (je bent er net overheengereden). Net na de brug sla je R.A.....
  2. ....en neem je het (met een groen liggend ruitje gemarkeerd) paadje dat iets stijgend naast de dieper liggende voormalige spoorbaan loopt (Kan even zoeken zijn door de begroeiing). Je wandelt verder tot je bij de volgende brug over de spoorbaan aankomt. Rechtsafslaand steek je deze over.
  3. Volg het dalende asfaltweggetje tot aan de 'Eeuwfeestbrug' (Pont Centennaire). Via deze brug steek je de Hoëgne over (links zie je beveractie) (en de toegang tot de vallei van de Hoëgne en iets verder een breed bospad links negerend) vervolg je je weg rechtdoor. Op een grote viersprong ga je R.D. een stijgend halfverhard pad in (het begin van de Vecquée). Je blijft dit pad voorlopig volgen (zijpaden negerend). Na ca. 2,5 km passeer je (rechts) een stenen grenspaal B 150, (de B staat voor België, De P staat voor ....tja, geschiedenis.. hè).
  4. Na ca. 800 meter verlaat je het hoofdpad en sla je schuin L.A. een brede grazige brandgang in (1).
  5. Bij een 3-sprong van asfaltwegen neem je de tweede L.A. (NA een 'Hochsitz').
  6. Bij een kruising van boswegen loopt je R.D. langs een bosrand. Op het eind van het open terrein (links) loop je R.D. het bos in.
  7. Na ca. 15 meter neem je bij een Y-splitsing de linker tak (je loopt dus eigenlijk R.D.)
  8. Na ca. 500 meter gaat de brandgang over in een halfverhard pad en nog wat later in een asfaltweg.
  9. Op een kruispunt (met fietsbord velotour nr. 72) sla je R.A. een halfverhard pad in (2), wat verderop een grazige brandgang wordt. Bij een kruising van brandgangen neem je de tweede L.A. (je loopt dus min of meer R.D.).
  10. Op een Y-splitsing (met een veelstammige eik) sla je R.A..
  11. Bij de volgende Y-splitsing neem je de linker tak (je blijft dus eigenlijk R.D. lopen)
    Het riviertje de Statte.

en sla je een smal paadje in. Je blijft dit pad, dat de Statte volgt, zo dicht mogelijk langs het riviertje volgen. Na ca. 1500 meter passeer je de Rochers de Bilisse (2).
    Rochers de Bilisse

Je blijft ook nu R.D. de Statte zoveel mogelijk volgen tot je bij een grote open plek met picknickbanken en informatieborden komt.
  12. Hier sla je L.A. een stijgende asfaltweg in (4). Je passeert een 3-sprong met bank en blijft R.D. lopen. Bij een groot kruispunt (met links een 'verborgen Mariabeeldje') loop je R.D. richting de kerk van Solwaster. Voor de kerk sla je L.A..
  13. Na het bord 'einde bebouwde kom' en een Mariagrot sla je de eerste weg R.A. in (een halfverhard pad tussen heggen) (5). Deze blijf je volgen langs de bosrand en weilanden (rechterkant). Op het eind van de weilanden (rechts) loop je R.D. het bos in. Je blijft dit pad (dat met rood/witte GR-tekens gemarkeerd is) R.D. volgen tot de parkeerplaats bij Pont de Belleheid (6).
    Toegang tot de vallei van de Hoëgne.

Hier begint links in de hoek van de parkeerplaats het pad door de vallei van de Hoëgne(3). Dit pad volg je helemaal tot je weer bij de Eeuwfeestbrug bent aangekomen
  14. Je slaat R.A. en steekt de brug over. Je loopt R.D. de sterk stijgende weg in tot de brug over de voormalige spoorbaan.
  15. Vlak voor die brug daal je via een paadje links naar de voormalige spoorbaan af.
  16. Je slaat L.A. en loopt tot aan de volgende brug. Vlak voor deze brug neem je het pad dat aan de rechterkant schuin omhoog loopt.
  17. Bovenaan sla je L.A.. Na 100m ben je weer terug bij het kerkje van Hockai

Bron: JAO

(1) Réseau Autonome de Voies Lentes.

(2) Rochers de Bilisse.

De Rochers de Bilisse bestaan uit een re...eks kwartsietbanken afgewisseld met enkele fyllietbanken. In het vrijgemaakte 'boog'-gedeelte van de ontsluiting is elke bank een paar decimeter dik, met een totaal van ongeveer 2 meter. Het geheel staatnbijna verticaal.
Het gesteente wordt dikker naarmate het verder van de 'boog' afligt en bereikt een diepte van ongeveer twintig meter. De fyllietlagen liggen dieper dan de kwartsietlagen omdat ze veel gevoeliger zijn voor erosie door vries-dooicycli, die de lagen doen afbrokkelen, waardoor puin gemakkelijker verwijdered kan worden en de kwartsietlagen vrijkomen.
Voor verdere informatie: Le Pierrier des 'Rochers de Bilisse'

Bron: E Juvigné, F. Boulvain & J-M Groulard

(3) Ontstaan van de vallei van de Hoëgne.

De Vallei van de hoëgne is de tweede helft van het Ter...tiair ontstaan door de transversale breuk (Hockai breukzone) die door de anticlinale kwartsietrug, waarop de Vecquée ligt, loopt.
Voor die tijd waterde de Polleur (bovenloop van de Hoëgne) rechtdoor ENE-WSW via de depressie (550m) van Hockai af (daar waar nu ongeveer de RAVeL loopt). Door de nog steeds actieve transversale breuk is de Polleur 90° (WNW-ESE) van zijn oorspronkelijke loop moeten afwijken. De Hoëgne van vandaag is een (zeker na de vernietigende waterovervloed van juli 2021) schoolvoorbeeld van regressieve fysieke erosie. Verder loopt u, als u langs de Hoëgne wandelt, letterlijk in het midden van de breukzone, met de Hoëgne als diepste punt.