- Een JAO original -

De verboden wandeling van de Hoëgne (originele wandeling)

ca. 12 km

Het vertrekpunt

• De kerk van Hockai.
  • Parkeren kun je in de buurt van de kerk.
    Overnacht je in de Randonneur dan laat je je auto natuurlijk daar op de parkeerplaats staan.
  • Dichtst bijgelegen snelweg: E42 - Afslag 10 Francorchamps.
Het parcours

In het begin wandel je over rustige asfaltwegen, verder gaat het overgrote deel over halfverharde paden, over rotspaadjes en boomstronken. Na regen kan een deel van het parcours behoorlijk modderig, glad en direct gevaarlijk zijn.

De zwaarte

Deze wandeling is gezien de afstand en rotsachtige paadjes langs het riviertje voor de wat meer geoefende wandelaar.
De wandeling is geschikt voor honden.

Le Randonneur, De B&B in de buurt waar ik graag kom

Le Randonneur
De B&B in de buurt waar ik graag kom.

kruising van paden en onverharde wegen

Bij de kruising van paden en onverharde wegen, 2006

Entree van de vallei van de Hoëgne

Een van de vele bruggetjes

Nog een van de vele bruggetjes

Routebeschrijving
    Le Randonneur, De B&B in de buurt waar ik graag kom

Le Randonneur
    De B&B in de buurt waar ik graag kom.

1. Met je rug naar kerkdeur ga je R.A. en R.A..
  2. Je loopt het licht stijgende straatje tussen de kerk en huis nummer 35 in. Je loopt door de kleine woonkern. Spoedig buigt de straat naar rechts af. Na een stukje gaat de straat over in de Rue de Xhoffraix. Nu neem je de volgende weg L.A. (Rue de Mousseus).
  3. Je laat de eerste weg rechts liggen en iets verder ook het naar links afbuigende GR-pad (rood-wit-markering). Je blijft dus gewoon rechtdoor gaan. Een stuk verderop, bij een Y-splitsing neem je de geasfalteerde linkerweg die verderop een naaldbos in gaat.
  4. Er volgt nu een vrij lang stuk tot aan een brug aan je linkerhand (pont de Mousseus). Steek L.A. de brug over. Recht voor je zie je een klein gedenkteken.
  5. Direct na de brug sla je L.A..
  6. Je volgt dit pad steeds (zijpaden negerend) tot je aan een open (weggekapt stuk bos) gebied komt. Je loopt door tot een vrij grote open kruising van paden en onverharde wegen. Hier sla je L.A..
    Bij de kruising van paden en onverharde wegen, 2006

7. Dit pad komt uit bij de Eeuwfeestbrug bij het begin van de 'Vallee de la Hoëgne'. Je steekt de brug niet over, maar gaat vlak voor de brug R.A. het poortje door dat het begin van de vallei van de Hoëgne markeert.
    Entree van de vallei van de Hoëgne

• Nu volgt een van de mooiste wandelpaden van de Ardennen. Maar het wordt je niet gemakkelijk gemaakt, want je moet over boomwortels en rotsblokken en door modderpoeltjes lopen. Gelukkig heeft men bij de moeilijkste doorgangen voor trappetjes, vlondertjes e.d. gezorgd. Ook heb je vaak de keus uit verschillende parallel lopende weggetjes.
    • Je volgt dus nu een heel eind de Hoëgne. Je loopt over verscheidene bruggetjes (Passerelles). Je loopt net zo lang door (soms aan de rechter- soms aan de linkerkant van het riviertje) tot je aan de linkerkant van de rivier bij een schuilhut bij de Cascade Léopold II komt. Deze schuilhut staat op een grote, open plek boven de rivier.
    • Ter hoogte van de schuilhut kun je verder lopen, dat doe je niet.

8. Bij een boom aldaar waaraan een bordje hangt met daarop " Cascade Léopold II “ is nog een pad, dat gaat een meter of tien terug en omlaag, voordat het over een bruggetje loopt.
    Een van de vele bruggetjes.

Bij de brug hangt een koperen plaquette aan de rechterkant, kan niet missen. Hier steek je het riviertje over en neemt links een smal en snel stijgend pad naar boven.
  9. Nog een van de vele bruggetjes.

Nog een van de vele bruggetjes.

10. Boven aangekomen neem je op een breder pad R.A.. Je zorgt ervoor dat je de Hoëgne (rechts) diep onder je kunt blijven volgen. Na een flink stuk alsmaar stijgen kom je bij de 'Belvedere-schuilhut' (bij een mooie rotspartij). Bij een kleine Y-vormige splitsing iets verder blijf je links aanhouden en meteen erna sla je rechtsaf een grote dwarsweg in (rood-witte GR-tekens).
  11. Het kan zijn dat de situatie hier door boswerkzaamheden wat onduidelijk is. Blijf dan zoveel mogelijk doorlopen met de rivier aan je rechterhand. De stijgende weg komt uiteindelijk uit bij een geasfalteerde dwarsweg.
  12. 11. Sla deze naar rechts in en wat verder op kom je bij de kruising van paden en onverharde wegen waar je al eerder bent geweest. Sla hier R.A. en loop je weer naar de Eeuwfeestbrug.
  13. Steek deze ditmaal over. Volg de stijgende verharde weg tot je aan een brug over de RAVeL(2) komt. Net na de brug sla je L.A. dan het bospad in dat boven de de RAVeL langs loopt tot je bij de volgende brug aankomt! Sla je L.A. de brug over en ben je na 100m weer bij het kerkje van Hockai aangekomen.

Bron: JAO (2005) & Wandelboek Hoge Venen, Lannoo (2004)

(1) RAVeL

RAVeL is de afko...rting van Réseau Autonome de Voies Lentes. Het is een netwerk van openbare wegen, bedoeld voor langzaam verkeer in Wallonië. Het gaat om een welbepaald soort trage wegen, bestemd voor fietsers, wandelaars, skaters, ruiters enz.. Het netwerk bestaat uit voormalige trein- en trambeddingen, jaagpaden langs grote rivieren en kanalen, fietspaden en verbindingswegen. Het Waals Gewest is wegbeheerder van het RAVeL-netwerk.

Bron: Wikipedia

(2) De verboden wandeling van de Hoëgne.

Deze wandeling van de Hoëgne, uit 2005, is, en mee...rdere wandelingen met deze, zo genoemd doordat onze fervente wandelaar, die deze wandelsite heeft opgericht en deze wandeling uitgezet en beschreven heeft, aangeklaagt werd voor plagiaat door een vlaamse uitgever van wandelboeken in de Hoge Venen. Stukken text zouden zijn gekopieerd. Na een schikking en het verwijderen van de betreffende wandelingen (zo'n 5% van het totaal) is onze wandelaar gewoon weer verder gaan wandelen en heeft meerdere vijf-sterren wandelingen op zijn naam gezet.